Potřebuji vyřídit a Odbory úřadu

Aktuality

5.10.2025Spouštíme webovou aplikaci Otevřená Vlašim

Město Vlašim spouští novou webovou online aplikaci Otevřená Vlašim, která slouží k jednoduššímu a rychlejšímu přijímání podnětů od občanů.

5.10.2025Dočasné změny linek PID 483, 487, 795, 841 a 844

Výlukové jízdní řády a informace o změně tras linek PID v souvislosti s uzavírkou silnice II/125 mezi Vlašimí a Pavlovicemi. 

27.9.2025Vlašim - Srdeční záležitost

Sedmiměsíční série akcí, které mají veřejnost informovat o tom, jak může být každý z nás součástí záchrany života.

25.9.2025Uzavírka silnice Vlašim – Pavlovice

Od 9.10.2025 bude provoz ve Vlašimi komplikovat několikaměsíční rekonstrukce komunikace na výjezdu z města směrem na Pavlovice.

Zobrazit vše
Left Kontakty

Kontakty

Adresa:

 

  • Jana Masaryka 302, 258 01 Vlašim

zobrazit na mapě

  • Dvůr 413, 258 01 Vlašim

zobrazit na mapě

  • Na Tenise 1566, 25801 Vlašim

zobrazit na mapě

Úřední hodiny:
(Pro sídlo a obě úřadovny)

Po, St 08:00 - 11:30 12:30 - 17:00
Út 08:00 - 11:30 12:30 - 14:00

Modernizace městské dopravy ve Vlašimi a okolí

Modernizace městské dopravy ve Vlašimi a okolí

Od 1. ledna 2025 došlo k integraci MHD Vlašim do systému Pražské integrované dopravy. Pro město to znamená velké zjednodušení administrativy, úsporu finančních prostředků. 

V souvislosti s rozšířením platnosti tarifu MHD i na linky PID se navíc i nabízejí nové možnosti úprav vedoucí k dalšímu zlepšení. 

Výběr vhodného scénáře

Při úvahách o budoucnosti „Mandelinky“ se zvažovalo několik scénářů, přičemž každý měl svá pro a proti. Jedním ze zvažovaných scénářů byl ten z MHD Příbram, tj. tarifní a datová integrace s PID, ale zachování objednávky obslužnosti města. Mezi další scénáře patřil ten benešovský, pouze s datovou integrací do PID a jízdným zdarma. Poslední zvažovanou, a nakonec zvolenou variantou byl scénář kutnohorský, tj. úplná integrace do PID, změna koncepce MHD a větší zapojení regionálních linek do vnitroměstské obsluhy města s atraktivním jízdným - tarifem města. U bývalé linky MHD ve Vlašimi tak došlo od 1. září k významným změnám, které respektují nastavený trend a dobré zkušenosti z jiných měst. 

Kudy vedou nové linky?

Všechny spoje linky MHD (nyní linka PID 841) nově jedou přes Palackého a Žižkovo náměstí a dále přes zastávky Družstevní a Severní, kde už nyní statistiky ukazují nárůst využití. Tato linka se tak stala páteřní zastávkovou linkou, jejímž úkolem není rychle převézt cestující od závodu do Domašína, ale poskytnout možnost spojení z obou konců linky do centra města, které regionální linky objíždí. 

Rychlou obsluhu města na ose západ – východ a sever – jih převzaly plně linky regionální – PID 406, 790 a 793. Toto plně podporují získaná data o využívání tarifu MHD na linkách PID. Nejvyšší a stále rostoucí využití je tedy na těchto třech linkách, které tak převzaly funkci rychlého spojení Domašína a nádraží, nebo sídliště Sever a nádraží. Všechny linky tak fungují ve vzájemné synergii, nekonkurují si a přitom poskytují nadále cestujícím možnost výběru mezi rychlým a zastávkovým spojením po městě. 

Pro vnitroměstské cesty je tedy možné od 1. ledna 2025 využít všechny linky PID, aktuálně není důležité, jestli jde o bývalou MHD nebo linky regionální. Objednatelem všech linek je Středočeský kraj, platí na nich stejné podmínky a na všech současně platí oba tarify - tarif PID a tarif MHD Vlašim. 

Ze statistiky víme, že například v dubnu letošního roku využilo tarif MHD na linkách PID mimo bývalou linku MHD přes 4000 Vlašimáků. Na zmíněné bývalé lince to v dubnu bylo přes 5000 cestujících.

Model MHD, který nově funguje právě zde ve Vlašimi, tedy systém kombinace regionálních linek a původní MHD je aktuálně zaveden v praxi např. v již zmíněné Kutné Hoře. Zde do října 2019 existovalo 6 linek MHD, které byly po integraci sloučeny do dvou zbývajících linek, od dubna 2025 už jen do jedné PID 801. Kutnohorská plně integrovaná MHD se zaměřuje zejména na obsluhu samotného města, propojuje významné sídelní celky s historickým centrem, nemocnicí a nádražím s přestupem na vlaky do Prahy nebo Čáslavi. Napojení sousedních místních částí je řešeno na linkách regionálních. Podobně jako ve Vlašimi existuje i v Kutné Hoře souběžný tarif MHD, ten je ale oproti Vlašimi mnohem méně výhodný. Dospělý zde zaplatí za přestupní jízdenku na 30 minut 20 Kč. Pro žáky a seniory zde žádná sleva není. 
V tarifu tak má Vlašim před Kutnou Horou navrch, protože souběžný tarif MHD je cenově mnohem atraktivnější a míří i na studenty a seniory, pro které platí tarif zlevněný, popřípadě je zcela zdarma. Během roku 2025 se také očekává spuštění předplatných jízdenek MHD Vlašim, které mohou být pro řadu cestujících ještě více atraktivní.

Jaké modernizace jsou v plánu do budoucna?

Pokud jde o další rozvoj, v budoucnu by se mohlo jednat o zavedení nástupu všemi dveřmi a doplnění automatů na jízdenky přímo do autobusů po vzoru již zmiňované Kutné Hory. Nákup jízdenky u řidiče by zůstal zachovaný pouze jako doplňkový způsob nákupu jízdenky.

Mobilní informační centrum PID a aplikace PID Lítačka

Do Vlašimi v průběhu října (datum bude upřesněn) přijede mobilní informační centrum PID point. Ti, kdo využijí jeho služby, získají např. přesné informace o svých spojích, zařídí si kartu Lítačka, nebo získají informaci jak si snadněji pořídit předplatné jízdné. Zájemci, kteří akci nestihnou mohou veškeré informace o spojích nebo změnách získat přímo na www stránkách PID – www.pid.cz.

Pohodlným řešením pro všechny cestující s chytrým mobilním telefonem může být mobilní aplikace PID Lítačka, ve které je mimo informace o spojích, vyhledávání spojů a online map i možnost online zakoupení krátkodobé, či dlouhodobé jízdenky a kupónů. 

 

Vysvětlivky:
Tarif MHD – Vnitroměstský tarif města Vlašim
Tarif PID – Tarif Pražské integrované dopravy 
MHD (PID 841) – Bývalá „Mandelinka“, nyní linka PID 841
Linky PID – Regionální linky Pražské integrované dopravy

 

publikováno 10.9.2025
MHD1 PID841 MHD2 PID841