I. Úvod
Rada města Vlašimi (dále jen "rada") tímto ve smyslu §101 odst. 4 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o obcích"), vydává tento jednací řád rady (dále jen "jednací řád"), který upravuje přípravu, průběh a pravidla jednání, způsob usnášení a náležitosti rozhodování rady, způsob kontroly plnění jejích usnesení a zabezpečení jejích úkolů.
II. Příprava schůze rady
- Schůze rady (dále jen „schůze“) se konají zpravidla jedenkrát za 14 dní, v pondělí od 14.30 hodin. V mimořádných případech může být schůze rady svolána podle potřeby.
- Schůzi rady města svolává starosta zpravidla dle časového plánu schváleného zastupitelstvem města.
- Přípravu schůze organizuje místostarosta spolu s kanceláří úřadu. Příprava schůze probíhá zpravidla ve čtvrtek před dnem konání schůze.
- Materiály k zařazení na program schůze předkládají vedoucí odborů městského úřadu (dále jen "MěÚ"), tajemník MěÚ, členové zastupitelstva města, předsedové výborů zastupitelstva a komisí rady (dále jen "předkladatelé"). Při přípravě zasedání místostarosta spolu s kanceláří úřadu posoudí materiály předkladatelů a v případě potřeby si od nich vyžádá doplňující podklady.
- Předkladatel odpovídá za doručení materiálů pro schůzi asistentce starosty v jednom vyhotovení v termínu před konáním schůze, který kancelář úřadu určí (zpravidla do středy do 12:00 hod.).
- Materiály pro schůzi jsou vždy vyhotovovány na jednotném formuláři, který tvoří přílohu tohoto jednacího řádu a obsahují všechny na něm uvedené náležitosti. Materiály jsou kanceláří úřadu nebo majetkovým odborem skenovány a zaneseny do programu „Usnesení rady a zastupitelstva“.
- Předkladatel odpovídá za to, že jím předkládaný materiál je v souladu s obecně závaznými právními předpisy, vnitřními předpisy a se schváleným rozpočtem, pokud ho nenavrhuje změnit. V případě návrhu na posílení výdajové stránky rozpočtu musí být tento návrh projednán s vedoucím finančního odboru a v návrhu usnesení musí být uvedeno, z jakého zdroje bude posílení provedeno.
III. Průběh schůze rady
- Schůze rady může probíhat, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jejích členů.
- Schůze rady jsou neveřejné. Podle obsahu projednávaných problémů mohou být přizváni zástupci dalších orgánů či organizací. O případném přizvání dalších osob rozhoduje starosta, rada může hlasováním přítomnost dalších osob odmítnout nebo si je naopak vyžádat.
- Schůzi rady řídí starosta nebo místostarosta nebo jiný jím pověřený člen rady.
- V úvodu schůze předsedající stanoví zapisovatele (asistentku starosty) a ověřovatele zápisu z členů rady.
- V případě mimořádných okolností může předsedající ukončit jednání rady ještě před dokončením projednání schváleného programu.
IV. Přijímání usnesení a hlasování
- Návrh usnesení je vždy povinnou součástí připraveného materiálu. Návrh může být upraven podle podnětů členů rady a na základě hlasování.
- Rada hlasuje o jednotlivých bodech navrženého usnesení při jejich projednávání.
- Pokud byly v průběhu projednávání daného bodu navrženy pozměňující návrhy nebo protinávrhy, dá předsedající hlasovat nejprve o těchto změnách v opačném pořadí, než byly podány. Po schválení pozměňujícího návrhu nebo protinávrhu se o ostatních již nehlasuje. Pokud nebude žádný pozměňující návrh nebo protinávrh přijat, hlasuje se o původním návrhu. Vyjádření nesouhlasu s návrhem není považováno za protinávrh a samostatně se o něm nehlasuje.
- Hlasuje se veřejným hlasováním. Usnesení je přijato, hlasuje-li pro návrh nadpoloviční většina všech členů rady.
- Neúčast na schůzi omlouvají členové rady zpravidla předem ústně starostovi, včetně pozdního příchodu. Předčasný odchod ze schůze omlouvají předsedajícímu nejpozději před jejím zahájením.
- Usnesení podepisuje starosta s místostarostou. V případě nepřítomnosti místostarosty podepisuje usnesení starosta a jiný člen rady - zpravidla jeden z ověřovatelů, pověřený předsedajícím před začátkem schůze. V případě nepřítomnosti starosty podepisuje usnesení místostarosta a jiný člen rady - zpravidla jeden z ověřovatelů, pověřený předsedajícím před začátkem schůze.
- Na schůzích rady je zakázáno používání mobilních telefonů.
V. Vyhotovení a plnění usnesení
- Usnesení se vyhotovuje písemně a nejpozději do sedmi dnů po zasedání se rozesílá členům zastupitelstva města, tajemníkovi MěÚ, vedoucím jednotlivých odborů MěÚ, strážníkovi pověřeným řízení městské policie, orgánům a organizacím, které odpovídají za splnění úkolů uložených usnesením.
- Zprávu o způsobu splnění usnesení předkládá místostarosta na zasedání rady.
VI. Organizační a technické zabezpečení zasedání
- Organizační a technické zabezpečení zasedání zajišťuje kancelář úřadu.
- Kancelář úřadu odpovídá za vyhotovení usnesení a zápisu ze zasedání. Tento odbor také vede evidenci usnesení, soustřeďuje zprávy o jejich plnění a na základě podkladů od jednotlivých odborů MěÚ předkládá tyto materiály radě. Návrh usnesení zpracovává tajemník.
- Ze schůze rady se pořizuje písemný zápis, který podepisuje starosta a ověřovatel.
- Zápis pořizuje zapisovatel do 7 dnů od zasedání rady.
- Zápis ze zasedání obsahuje zejména: den, místo zasedání rady města a hodinu zahájení, kdo schůzi zahájil a předsedal jí, kdo pořizoval zápis, počet přítomných a omluvených členů rady města, průběh a výsledek projednání a hlasování, kdo hovořil v diskusi, stručný obsah jeho vystoupení, zejména předložil-li pozměňující návrhy nebo protinávrhy, přijatá usnesení, kdy schůze rady města byla ukončena. Součástí originálu zápisu je i prezenční listina přítomných.
- Pokud byly podány námitky k zápisu, rozhodne o nich nejbližší zasedání rady.
- Zápisy ze schůzí, jakož i všechny související písemné materiály archivuje kancelář úřadu. Členové zastupitelstva města mohou do těchto zápisů a materiálů kdykoliv nahlédnout. Nahlížení do usnesení občany města a dalšími oprávněnými osobami se řídí příslušnými ustanoveními zákona o obcích a zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.
VII. Závěrečná ustanovení
- Tímto jednacím řádem se ruší jednací řád Rady města Vlašimi ze dne 31.01.2007.
- Tento jednací řád byl schválen usnesením rady č. 35/24/2010 ze dne 13.12.2010 a nabývá účinnosti tímto dnem.