Od 11. května 2020 bude POVOLENO následující:
-
všechny provozovny v nákupních centrech nad 5000 m2 (s výjimkou provozoven stravovacích služeb);
-
provozovny nad 2 500 m2 (v nichž nebyl zakázán provoz);
-
provozovny stravovacích služeb s prodejem přes výdejní okénko a v rámci venkovních (letních) zahrádek;
-
holičství a kadeřnictví, manikúry, pedikúry, masáže, kosmetické služby a podologie;
-
muzea, galerie a další podobná zařízení;
-
divadelní, hudební, filmová a další umělecká představení, sportovní, kulturní, náboženské, spolkové, taneční,
tradiční a jim podobné akce a jiná shromáždění, výstavy, slavnosti, poutě, přehlídky, cirkusy, ochutnávky,
trhy a veletrhy, vzdělávací akce, oslavy, a to jak veřejné, tak soukromé, s účastí nepřesahující ve stejný čas
100 osob; -
organizovaný trénink profesionálních i amatérských sportovců na venkovním i vnitřním sportovišti s účastí
nejvýše ve stejný čas 100 osob; -
hromadné akce ve venkovních i vnitřních prostorách s účastí nejvýše ve stejný čas 100 osob;
-
svatby s účastí nejvýše ve stejný čas 100 osob;
-
bohoslužby s účastí nejvýše ve stejný čas 100 osob;
-
možnost přípravy žáků a studentů SŠ, konzervatoří a VOŠ ve školách na závěrečné/maturitní zkoušky
a absolutoria - žáci nebo studenti musí tvořit skupiny nejvýše 15 žáků; -
možnost přípravy žáků 9. ročníku základní školy na přijímací zkoušky na střední školu, přičemž docházka
není pro tyto žáky povinná a tito žáci musí tvořit skupiny nejvýše 15 žáků; -
osobní účast žáků/studentů na vzdělávání ve školách při zdravotnickém zařízení poskytovateli zdravotních služeb;
-
střediska volného času za splnění podmínky přítomnosti nejvýše 15 účastníků ve skupině;
-
osobní přítomnost studentů při studiu na vysoké škole za účasti nejvýše 15 studentů ve skupině - toto omezení
se netýká klinické a praktické výuky a praxe; -
osobní přítomnost žáků na výuce na základních uměleckých školách a jazykových školách s právem státní
jazykové zkoušky za účasti nejvýše 15 žáků ve skupině; -
prezenční výuka ve školách při dětských domovech se školou, výchovných a diagnostických ústavech;
-
osobní přítomnost osob na vzdělávání v jednoletých kurzech cizích jazyků s denní výukou za účasti
nejvýše 15 osob ve skupině.
Platí za dodržení přesně definovaných podmínek.
Definované podmínky, vztahující se k plánu uvolňování dne 11. května 2020:
U následujících provozoven, služeb, aktivit a dalších činností je třeba dodržovat následně uvedená pravidla:
Nákupní centra s prodejní plochou přesahující 5 000 m2
- Provozovatel zajistí alespoň jednu osobu, která dohlíží na dodržování následujících pravidel a působí na zákazníky a další osoby, aby je dodržovali;
- následující pokyny pro zákazníky jsou sdělovány zákazníkům a dalším osobám zejména formou informačních tabulí, letáků, na obrazovkách, rozhlasem apod.;
- provozovatel zajistí viditelné označení pokynu k dodržování rozestupu 2 metrů mezi osobami na veřejně přístupných plochách v nákupním centru (např. formou infografiky, spotů v rádiu centra, infografiky u vstupu do prodejen a jiných provozoven, infografiky na podlaze veřejných prostor apod.);
- je realizován režimový plán úklidu, kterým bude upraven režim úklidu, dezinfekce, případně dekontaminace společných prostor na základě odborného doporučení místně příslušné krajské hygienické stanice;
- je zamezováno shlukování osob, zejména ve všech místech, kde to lze očekávat, např. vstupy z podzemních garáží, prostor před výtahy, eskalátory, travelátory, záchody apod.;
- u každého vstupu pro zákazníky a zaměstnance do obchodního centra je zajištěna možnost dezinfekce rukou;
- ve všech prodejnách a jiných provozovnách je zajištěna možnost dezinfekce rukou alespoň v prostoru každé pokladny nebo pokladní zóny;
- platební terminály jsou pravidelně dezinfikovány;
- použití míst určených k odpočinku (židle, křesla, lavice apod.) je omezeno tak, aby nebyla místy shromažďování osob;
- u vchodu do každé provozovny je umístěno viditelné označení pokynu dodržování odstupu osob 2 metry od sebe v prostoru provozovny;
- provozovatel zajistí školení pracovníků s cílem zajistit a ověřit znalosti o opatřeních, příznacích nemoci a prevenci šíření nákazy včetně ochrany návštěvníků a pracovníků;
- provozovatel zajistí pro návštěvníky a další osoby v nákupním centru možnost odstranění osobních ochranných prostředků (roušky, rukavice apod.)
- dětské koutky a podobné služby nejsou provozovány.
Další doporučující opatření:
- Doporučená opatření pro provozovatele obchodních center
- Cirkulace vzduchu, vzduchotechnický systém; OC dle technických a stavebních možností zajistí přísun necirkulovaného vzduchu, čistoty celého zařízení obzvláště filtračních systémů. Omezení rekuperace.
- Parkovací systémy-preference bezkontaktní platby a obsluhy parkovacích systémů pravidelná dezinfekce kontaktních částí zařízení, umístění dezinfekce rukou pro zákazníky (dle technických a provozních možností zajistit bezkontaktní provoz parkoviště)
- Bankomaty a jiné ATM – pravidelná dezinfekce všech kontaktních ploch
- Informační stánek, recepce – dostupnost informací o nastavených opatřeních
- Doporučená opatření pro provozovatele nájemních jednotek
- Umožnění vyčlenit část otevírací doby pouze pro osoby nad 65let v časové shodě s celostátním standardem.
Provozovny nad 2 500 m2 (v nichž nebyl zakázán provoz)
- V provozovnách, v nichž není zakázán provoz, dodržovat následující pravidla:
- aktivně bránit tomu, aby se zákazníci zdržovali v kratších vzdálenostech od sebe, než jsou 2 metry;
- zajistit řízení front čekajících zákazníků, a to jak uvnitř, tak před provozovnou, zejména za pomoci označení prostoru pro čekání a umístění značek pro minimální rozestupy 2 metry mezi zákazníky;
- umístit dezinfekční prostředky u často dotýkaných předmětů (především kliky, zábradlí, nákupní vozíky) tak, aby byly k dispozici pro zaměstnance i zákazníky provozoven a mohly být využívány k pravidelné dezinfekci;
- zajistit, aby pracovníci provozoven nosili rukavice při kontaktu se zbožím a při přijímání plateb od zákazníků;
- zajistit informování zákazníků o výše uvedených pravidlech, a to zejména prostřednictvím informačních plakátů u vstupu a v provozovně, popřípadě sdělováním pravidel prostřednictvím reproduktorů v provozovně.
- Prodej nebaleného pečiva může probíhat pouze za splnění těchto podmínek:
- je zajištěno, že v místě odběru pečiva nedochází ke shlukování osob;
- prodejní místo je vybaveno pomůckami osobní hygieny.
- Podnikatelé provozující maloobchodní prodejnu potravin se samoobslužným prodejem musí poskytovat bezplatně zákazníkům u každého vchodu do takové prodejny jednorázové rukavice nebo jiný obdobný ochranný prostředek na ruce (např. mikrotenový sáček).
Provozovny stravovacích služeb s prodejem přes výdejní okénko a v rámci venkovních (letních) zahrádek
- Zákazníci jsou usazeni tak, že mezi nimi je odstup alespoň 1,5 m, s výjimkou zákazníků sedících u jednoho stolu;
- venkovní prostory provozovny jsou uspořádány tak, aby sedící zákazníci ve kterékoliv části nebyli ve vzdálenosti kratší než 1,5 m od kolemjdoucích osob, ledaže venkovní prostory provozovny od okolí dělí pevná bariéra bránící šíření kapének z dýchacích cest;
- provozovatel aktivně brání shromažďování osob ve vzájemné vzdálenosti menší než 1,5 m, včetně čekací zóny provozovny;
- při vstupu do vnitřních i venkovních prostor provozovny stravovacích služeb je zajištěna možnost dezinfekce rukou pro zákazníky;
- zákazníkům je umožněn přístup na záchod ve vnitřních prostorech provozovny; provozovatel zajistí, aby zákazníci při pohybu po vnitřních prostorech provozovny udržovali povinný odstup;
- dezinfekce židlí a stolů se provádí před usazením každé nové skupiny zákazníků;
- v případě prodeje přes výdejové okénko se dezinfekce výdejového okénka provádí alespoň každé 2 hodiny;
- zákazník nemá povinnost nosit ochranný prostředek dýchacích cest v době konzumace potravin a pokrmů včetně nápojů u stolu;
- v případě, že pracovník provozovny má tělesnou teplotu 37 °C a vyšší nebo jiné příznaky onemocnění COVID-19, je zamezeno jeho přístupu do provozovny;
- provozovatel postupuje tak, aby vedl zákazníky k dodržování všech opatření.
Další doporučující opatření:
- Zajistěte minimální fyzický kontakt mezi lidmi, a to zejména ve vnitřních prostorách provozoven.
- Pokud to je proveditelné, nastavte režim práce ve vnitřních prostorách provozovny tak, aby pracovní prostory při výkonu práce jednotlivých pracovníků umožňovali co největší možný vzájemný odstup.
- Případnou úpravou provozních podmínek a režimu zajistěte minimální odstup 2 m mezi zákazníky navzájem a mezi skupinami zákazníků:
- uvnitř provozovny (s výjimkou hostů u stejného stolu),
- ve frontě,
- u terminálů,
- pokladen,
- u výdeje.
- V provozovnách, kde je to provozně proveditelné zajistěte co největší odstup mezi obsluhujícím personálem a zákazníkem (například provoz pokladen, objednávkové terminály, výdeje, atd.).
- Osobní ochranné prostředky použité k zakrytí dýchacích cest musí být udržovány v čistotě, musí být podle svého charakteru v předem nastavených pravidelných intervalech měněny a vhodným způsobem hygienicky likvidovány nebo sanitovány. K těmto účelům vytvořte vnitřní pokyn, aby s rouškami bylo zacházeno bezpečným způsobem.
- Ve vnitřních prostorách zajistěte, aby zákazníci konzumovali občerstvení vsedě a zabraňte nadměrnému přeplnění provozovny. V případě potřeby a podle vhodnosti vymezte koridory pro pohyb hostů v provozovně (například barevnými samolepícími páskami apod.).
- Ve všech provozovnách včetně venkovních zahrádek zajistěte odstup stolů, tak aby vzdálenost osob sedících u různých stolů byla přibližně 2 metry.
- Režimová opatření zpracujte do vnitřních pokynů a proškolte personál.
- Udržujte veškerá zařízení a prostory v čistotě a dodržujte běžné hygienické/sanitační postupy zavedené v provozovně podle stávající legislativy.
- Obyčejné detergenty a čistící a sanitační prostředky používané podle návodu a schválené pro tyto účely působí podpůrně i v rámci prevence šíření SARS-CoV-2.
- Dbejte na zvýšenou frekvenci úklidu a sanitaci prostor pro zákazníky. Úklid toalet by měl být prováděn nejlépe každou hodinu. Zajistěte, aby na toaletách byl vždy dostupný toaletní papír, a v prostorách pro umývání rukou, aby byly dostupné papírové utěrky či ubrousky a možnost dezinfekce rukou.
- Zvýšenou pozornost věnujte pravidelnému úklidu a mytí stolů, případně židlí a dalších předmětů, kterých se dotýkají či s nimi manipulují zákazníci.
- Po celou pracovní dobu dbejte na časté umývání rukou mýdlem pod tekoucí pitnou vodou a zajistěte, aby bylo k jejich utírání vždy dostatek jednorázových ubrousků nebo ručníků. Umývání rukou personálu by mělo být nastaveno s ohledem na charakter vykonávané činnosti. Doporučeno je minimálně každých 60 minut, vždy však po manipulaci s rizikovými materiály a předměty (např. přepravními bednami, dokumenty od dodavatele při předávkách, platebními kartami, penězi apod.).
- Důrazně upozorněte personál, že použití dezinfekce na ruce nenahrazuje pravidelné a časté mytí rukou vodou a mýdlem!
- Nastavte striktní zákaz práce v obuvi a oděvu, ve kterém pracovník přichází a odchází domu.
- Zaměstnanci provozovny nesmí vykazovat příznaky jakéhokoliv akutního respiračního či střevního onemocnění (teplota, rýma, kašel, časté kýchání a smrkání, průjem, zvracení). Zajistěte kontrolu dodržování tohoto důležitého pokynu vedoucím směny. Nemocný personál nesmí mít přístup na pracoviště provozovny!
- V prostorách provozovny, pokud to provozní a hygienické podmínky umožňují, často větrejte a udržujte, pokud možno otevřená okna. V případě, že v provozovně používáte vzduchotechniku ve všech prostorách, zvyšte výměnu vzduchu (zvýšit výkon vzduchotechniky, u systémů řízených kontrolou koncentrace CO2, snížit práh spínání např. na 400 - 600 ppm). Vzduchotechniku se doporučuje zapínat cca 2 hodiny před začátkem provozu, vypnout/nepoužívat rotační výměníky tepla (včetně entalpických výměníků vlhkosti). Využívejte všechny možnosti podtlakového odvětrávání (ventilátory) ve všech prostorách, na toaletách i v kuchyňských prostorech.
- Vypněte/nepoužívejte recirkulační systémy (které nepřivádí čerstvý vzduch) - např. klimatizační split jednotky. Nepoužívat čističky vzduchu, které nemají hepa filtr (http://www.szu.cz/tema/prevence/pravidla-pro-vetrani-a-pouzivani-vzduchotechniky-v)
- Vhodným způsobem informujte o dodržování vysokého stupně osobní hygieny zákazníky/spotřebitele / provozovny (například letáčky na stolech, vývěsky u vchodů do
- provozovny, informace s upozorněním na toaletách) jako prevence všech respiračních a střevních onemocnění.
- Obsluhující personál by měl minimalizovat manipulaci s penězi (bankovkami a mincemi), upřednostňována by měla být bezkontaktní platba platebními kartami či mobilním telefonem.
- Opakovaně školte zaměstnance v pravidlech k dodržování osobní a provozní hygieny!
- Věnujte zvýšený dohled nad prováděním běžné dezinfekce, dezinsekce a deratizace v souladu s nastaveným sanitačním plánem provozovny!
- V provozovně a zejména na toaletách vyvěste plakáty propagující mytí rukou!
- V případě potřeby lze informační letáky stáhnou na webových stránkách Státního zdravotního ústavu, případně krajských hygienických stanic (http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/Nove/Jak_si_spravne_myt_ruce.pdf, http://www.szu.cz/uploads/LB/Hygiena_rukou/How_to_Handwash_CZECH_Postup_pri_myti_rukou_2011.pdf)
Provozovny manikúry, pedikúry, masáží, kosmetických služeb a podologie
- Osoba poskytující tuto službu při výkonu své práce používá zdvojenou ochranu dýchacích cest, vedle roušky apod. také ochranný štít;
- mezi zákazníky jsou dodrženy odstupy alespoň 2 m, stejně jako mezi osobou poskytující tuto službu a jejím zákazníkem jsou od ostatních osob poskytujících tuto službu a jejich zákazníků dodrženy odstupy alespoň 2 m;
- v případě, že osoba poskytující tuto službu nebo zákazník má tělesnou teplotu 37 °C a vyšší nebo jiné příznaky onemocnění COVID-19, je zamezeno jeho přístupu do provozovny;
- v provozovně jsou dostupné dezinfekční prostředky pro dezinfekci rukou;
- na záchodech jsou dostupná antibakteriální mýdla, dezinfekční prostředky pro dezinfekci rukou a jednorázové ručníky;
- povrchová dezinfekce se provádí po poskytnutí služby každému zákazníkovi, včetně všech použitých pomůcek;
- podlaha je dezinfikována alespoň jednou denně;
- osoba poskytující tuto službu používá při výkonu práce jednorázové rukavice (s výjimkou masáží), které vymění u každého zákazníka a mezitím provede dezinfekci rukou prostředkem s virucidním účinkem;
- před a po masáži osoba poskytující tuto službu provede dezinfekce rukou;
- před poskytnutím služby se provede povinná dezinfekce ošetřované plochy u zákazníka.
Další doporučující opatření:
- Bude preferována bezkontaktní platba.
- Doporučuje se zavést objednávkový systém na přesný čas.
- Provozovna zajistí, aby byly v čekací zóně mezi klienty odstupy minimálně 2 metry.
Provozovny holičství a kadeřnictví
- Holič nebo kadeřník (dále jen „holič“) při výkonu své práce používá zdvojenou ochranu dýchacích cest, vedle roušky apod. také ochranný štít;
- mezi zákazníky jsou dodrženy odstupy alespoň 2 m, stejně jako mezi holičem a jeho zákazníkem jsou od ostatních holičů a jejich zákazníků dodrženy odstupy alespoň 2 m;
- v případě, že holič nebo zákazník má tělesnou teplotu 37 °C a vyšší nebo jiné příznaky onemocnění COVID-19, je zamezeno jeho přístupu do provozovny holičství nebo kadeřnictví;
- v provozovně holičství nebo kadeřnictví jsou dostupné dezinfekční prostředky pro dezinfekci rukou;
- na záchodech jsou dostupná antibakteriální mýdla, dezinfekční prostředky pro dezinfekci rukou a jednorázové ručníky;
- před začátkem poskytování služby, po ukončení poskytování služby a při přechodu k jinému zákazníkovi si holič vždy dezinfikuje ruce prostředkem s virucidním účinkem, a pokud používá rukavice, vymění si rukavice a mezitím si dezinfikuje ruce;
- povrchová dezinfekce se provádí po poskytnutí služby každému zákazníkovi, včetně všech použitých kadeřnických pomůcek;
- podlaha je dezinfikována alespoň jednou denně.
Další doporučující opatření:
- Bude preferována bezkontaktní platba.
Muzea, galerie a další podobná zařízení
- V zařízení se nachází ve stejný čas nejvýše 100 osob a zároveň se nachází nejvýše 1 návštěvník na 10 m2 prostor přístupných návštěvníkům,
- mezi návštěvníky jsou dodržovány odstupy alespoň 2 m, s výjimkou členů domácnosti,
- návštěvník u vstupu provede dezinfekci rukou, přičemž dezinfekční prostředky zajistí provozovatel zařízení.
Divadla, kina, koncertní síně, cirkusy a podobné provozy
- Provozovatel zajistí alespoň jednu osobu, která dohlíží na dodržování následujících pravidel a působí na diváky a další osoby, aby je dodržovali;
- následující pokyny jsou sdělovány divákům a dalším osobám zejména formou informačních tabulí, letáků, na obrazovkách, plátnech apod.;
- v hledišti je nejvýše 100 diváků;
- v případě míst pro sezení s pevně umístěnými sedadly diváci sedí jen v každé druhé řadě a v takové řadě diváci sedí tak, že mohou sedět vždy nejvýše dvě osoby vedle sebe a od jiných osob je bude oddělovat alespoň jedno volné sedadlo;
- mimo hlediště je zamezeno sedět na místech jinak určených k sezení;
- v případě míst pro sezení bez pevně umístěných sedadel diváci sedí tak, že společně sedí nejvýše ve dvojicích a od jiných osob je odděluje vzdálenost alespoň 1,5 m;
- mezi prodejními místy vstupenek je odstup alespoň 2 m;
- v řadě osob čekajících na prodej vstupenek jsou řazeni zákazníci s odstupy alespoň 2 m a jsou vyzýváni informačními letáky k dodržování tohoto odstupu a k tomu, aby nejlépe platili platební kartou;
- ve vstupním prostoru a na záchodech jsou dostupné dezinfekční prostředky pro dezinfekci rukou;
- neprodávají a nekonzumují se žádné potraviny včetně nápojů;
- před zahájením představení apod. je celý prostor určený pro diváky dezinfikován, průběžně se provádí úklid i při provozu (dezinfekce klik, madel, pultů atd.), denní úklid se provádí dezinfekčními přípravky s virucidními účinky, a to v souladu s případnými dalšími doporučeními místně příslušné krajské hygienické stanice.
Hromadné akce ve venkovních i vnitřních prostorách
- Účast nejvýše ve stejný čas 100 osob;
- je zachováván odstup mezi osobami nejméně 2 metry, s výjimkou členů domácnosti;
- je k dispozici nádoba s dezinfekčním prostředkem na dezinfekci rukou.
Organizovaný trénink sportovců na venkovním i vnitřním sportovišti
- Na sportovišti se nachází ve stejném čase nejvýše 100 osob;
- vzdálenost mezi sportovci a ostatními osobami bude zachovávána nejméně 2 metry;
- sportovci v době tréninku nebo zápasu nejsou povinni nosit ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), který brání šíření kapének;
- na sportovišti bude k dispozici nádoba s dezinfekčním prostředkem na dezinfekci rukou;
- nejsou využívány související vnitřní prostory sportoviště, zejména společné šatny, umývárny, sprchy a podobná zařízení, s výjimkou používání záchodů za podmínek, že je nastaven režim tak, aby se ve vnitřních prostorech nepotkávalo vícero osob; v těchto případech je však třeba zabezpečit provádění zvýšených hygienických opatření, zejména dezinfekce rukou, ale také míst, kterých se běžně dotýkají ruce;
- po skončení tréninku bude prováděna pravidelná dezinfekce všech použitých tréninkových pomůcek.
Svatby s účastí nejvýše ve stejný čas 100 osob
- Účastní se jen snoubenci, jejich dva svědci, osoba jednající za orgán veřejné moci anebo osoba jednající za orgán oprávněné církve, matrikář a další osoby tak, aby celkový počet osob nebyl vyšší než sto osob;
- snoubenci v průběhu sňatečného obřadu nejsou povinni nosit ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), který brání šíření kapének;
- účastníci sňatečného obřadu nemají povinnost dodržovat odstupy nejméně 2 metry od jiných osob;
- po skončení sňatečného obřadu je provedena dezinfekce všech použitých pomůcek;
- tato pravidla se obdobně použijí v případě prohlášení osob o tom, že spolu vstupují do registrovaného partnerství.
Bohoslužby s účastí nejvýše ve stejný čas 100 osob
- V bohoslužebném prostoru (kostele, sboru apod.) účastníci bohoslužby dodržují minimální rozestupy dva metry mezi sebou, s výjimkou členů domácnosti;
- účastníci bohoslužby si před vstupem do bohoslužebného prostoru povinně dezinfikují ruce;
- účastníci bohoslužby nosí ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), který brání šíření kapének, vyjma okamžiku přijetí Eucharistie/Večeře Páně;
- v rámci bohoslužby se vynechá pozdravení pokoje a žehnání se svěcenou vodou a obdobné obřady;
- duchovní si dezinfikuje ruce alespoň před začátkem bohoslužby, před podáváním Eucharistie/Večeře Páně a po něm;
- délka bohoslužby se při zachování liturgických předpisů zbytečně neprodlužuje;
- bohoslužebný prostor je po bohoslužbě řádně vyvětrán a jsou dezinfikovány kontaktní plochy (kliky, lavice apod.);
- je omezen přístup věřících do dalších míst v kostele/sboru mimo hlavní bohoslužebný prostor;
- stejná pravidla se použijí i pro svatby a křty; kostely/sbory mimo bohoslužeb zůstávají otevřené pro osobní modlitbu a individuální duchovní péči.
Školství a vzdělávání
- Dítě, žák, student, účastník, nebo jeho zákonný zástupce a zákonný zástupce dítěte v mateřské škole poskytl, před prvním vstupem do školy, školského zařízení nebo vzdělávací instituce písemné čestné prohlášení o neexistenci příznaků virového infekčního onemocnění (např. horečka, kašel, dušnost, náhlá ztráta chuti a čichu apod.). Toto se netýká dětí a žáků škol při zdravotnickém zařízení.
- Dítě, žák, student, účastník, byla osobně přítomná ve škole, školském zařízení nebo vzdělávací instituci pouze, pokud je bez akutních zdravotních potíží odpovídajících virovému infekčnímu onemocnění.
- Více informací na webových stránkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.