Zamýšlí-li vlastník kulturní památky provést údržbu, opravu, rekonstrukci nebo jinou úpravu kulturní památky nebo jejího prostředí, je povinen si předem vyžádat závazné stanovisko orgánu památkové péče. Jinou úpravou se rozumí modernizace budovy při nezměněné funkci nebo využití kulturní památky, dále její nástavba či přístavba.
01. Kdo je oprávněn ve věci jednat
Vlastník kulturní památky.
02. Jaké jsou základní podmínky
Základní podmínkou je, že předmětem řízení jsou zamýšlené práce, tj. K datu podání žádosti nejsou ještě práce provedeny.
- U věcí ve společném jmění manželů je třeba, aby s žádostí druhý manžel alespoň souhlasil (nejedná se o běžnou záležitost) nebo aby ji podali oba manželé. Dle § 714 odst. 1 zákona č. 89/2012 sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů v záležitostech týkajících se společného jmění a jeho součástí, které nelze považovat za běžné, právně jednají manželé společně, nebo jedná jeden manžel se souhlasem druhého.
- U věcí, které jsou ve spoluvlastnictví, je dle § 1129 občanského zákoníku k rozhodnutí o významné záležitosti týkající se společné věci, zejména o jejím podstatném zlepšení nebo zhoršení, změně jejího účelu či o jejím zpracování, třeba alespoň dvoutřetinové většiny hlasů spoluvlastníků. Nedosáhne-li se této většiny, rozhodne na návrh spoluvlastníka soud.
- Pro nakládání se společnými částmi domu, v němž jsou vymezeny bytové a nebytové jednotky, občanský zákoník uvádí dva režimy rozhodování. Je vázáno na skutečnost, zda se rozhoduje na zasedání shromáždění vlastníků jednotek nebo mimo zasedání.
- Podle § 1206 odst. 2 občanského zákoníku je shromáždění způsobilé usnášet se, pokud jsou přítomni vlastníci jednotek, kteří mají většinu všech hlasů. K přijetí rozhodnutí občanský zákoník vyžaduje souhlas většiny hlasů přítomných vlastníků jednotek. Stanovy společenství vlastníků jednotek nebo zákon mohou vyžadovat vyšší počet hlasů.
- Podle § 1214 občanského zákoníku v případě rozhodování mimo zasedání je třeba, aby s úpravou souhlasila a k žádosti se připojila většina všech vlastníků jednotek, přičemž stanovy mohou vyžadovat vyšší počet hlasů. Mění-li se však všem vlastníkům jednotek velikost podílů na společných částech, nebo mění-li se poměr výše příspěvků na správu domu a pozemku jinak než v důsledku změny podílů na společných částech, vyžaduje se souhlas všech vlastníků jednotek.
03. Jakým způsobem zahájit řešení situace
Písemnou žádostí.
04. Základní obsah a přílohy podání
- Podání musí obsahovat
- Název a umístění kulturní památky včetně rejstříkového čísla ústředního seznamu kulturních památek čr,
- Popis současného stavu kulturní památky s uvedením závad,
- Předpokládaný rozsah obnovy,
- Investora obnovy,
- Předpokládané celkové náklady a termín provedení obnovy,
- Předpokládaný přínos obnovy pro další využití kulturní památky.
- Přílohy podání
- Doklad o vlastnictví movité kulturní památky nebo památky neevidované v katastru nemovitostí. Tento doklad může být nahrazen čestným prohlášením.
05. Na jaký úřad se obrátit
Obecní úřad obce s rozšířenou působností:
- Místně příslušný podle místa, kde se nachází nemovitá kulturní památka,
- Místně příslušný podle sídla či bydliště vlastníka movité kulturní památky,
- V řízeních vedených ve věci movité kulturní památky, která je příslušenstvím nemovité kulturní památky, je místní příslušnost orgánu státní památkové péče určena místem, kde se nachází taková nemovitá kulturní památka.
06. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
nejčastější činnost
- výkon a organizování státní památkové péče
- vedení evidence kulturních památek
- zabezpečení předpokladů pro komplexní péči o kulturní památky, památkové zóny nebo jejich ochranná pásma
- dozor při obnově kulturních památek, památkové zóny, ochranných pásem
- kontrola plnění ustanovení zákona i závazných stanovisek
- stanoviska k obecným územním a stavebním řízením, vodoprávním řízením
- stanoviska k územnímu plánování
- poskytování informací v oblasti ochrany kulturních památek
- péče o kulturní památky v místě a kontrola dodržování zákonnosti vlastníků kulturních památek a dalších
- zapisovatel komise památkové péče
- dotace na památkovou péči
- území obcí Bernartice, Bílkovice, Blažejovice, Borovnice, Ctiboř, Čechtice, Děkanovice, Dolní Kralovice, Dunice, Hradiště, Hulice, Chlum, Chmelná, Javorník, Keblov, Kladruby, Kondrac, Křivsoudov, Kuňovice, Libež, Loket, Louňovice pod Blaníkem, Miřetice, Mnichovice, Ostrov, Pavlovice, Pravonín, Psáře, Radošovice, Rataje, Řimovice, Slověnice, Snět, Soutice, Strojetice, Studený, Šetějovice, Tehov, Tichonice, Tomice, Trhový Štěpánov, Veliš, Vracovice, Všechlapy a Zdislavice
07. Formuláře
08. Jaké jsou správní a jiné poplatky
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
09. Jaké jsou lhůty pro vyřízení:
Lhůty jsou stanoveny podle § 71 zákona č. 500/2004 sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
10. Kteří jsou další účastníci postupu
Pro toto řízení není výslovně vyžadována účast dalších osob.
11. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č. 20/1987 sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů.
- Vyhláška č. 66/1988 sb., kterou se provádí zákon č. 20/1987 sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů.
12. Jaké jsou související předpisy
- Úmluva o ochraně architektonického dědictví evropy, publikovaná pod č. 73/2000 sb. M. S.
- Úmluva o ochraně archeologického dědictví evropy (revidovaná), publikovaná pod č. 99/2000 sb. M. S.
- Evropská úmluva o krajině, publikovaná pod č. 13/2005 sb. M. S.
- Zákon č. 500/2004 sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
13. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Písemné odvolání, které se podává u správního úřadu, který ve věci rozhodl; o odvolání rozhoduje krajský úřad.
14. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností
Za provedení obnovy kulturní památky bez závazného stanoviska obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo za nedodržení podmínek určených v tomto závazném stanovisku je možné uložit právnické, podnikající fyzické nebo fyzické osobě pokutu až do výše 2 000 000 kč.
15. Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně
Je třeba si vždy opatřit závazné stanovisko orgánu památkové péče k prořezu nebo kácení dřevin na zahradě nebo v parku, které jsou prohlášeny za kulturní památku?
Ano, vlastník musí mít závazné stanovisko orgánu památkové péče. Zákon o státní památkové péči vyžaduje, aby si vlastník kulturní památky k údržbě kulturní památky, pod kterou lze podřadit i kácení, prořez a i sázení dřevin, vyžádal závazné stanovisko orgánu památkové péče. Dřeviny jsou podle občanského práva součástí pozemku. Pokud je pozemek prohlášen za kulturní památku, je tím i dána rozhodovací pravomoc orgánu památkové péče.
Na okraj je třeba uvést, že v tomto směru není z hlediska řešené životní situace možné se opřít o vyhlášku č. 189/2013 sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení, ve znění pozdějších předpisů. Ta je totiž vydána k provedení § 8 zákona č. 114/1992 sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů a nikoli k provedení § 14 zákona o státní památkové péči. Ačkoli tak může věc působit dojmem, že si zmíněná vyhláška a tato odpověď mohou vzájemně odporovat, je to dáno tím, že tato vyhláška nemůže dopadat na regulaci, která se uplatňuje z hlediska zájmů státní památkové péče.
16. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
Materiál „příručka vlastníka kulturní památky“ je k dispozici na webových stánkách ministerstva kultury.
17. Související situace
- přemístění stavby, která je kulturní památkou,
- trvalé přemístění movité kulturní památky z veřejně přístupného místa.
18. Za správnost návodu odpovídá útvar
Odbor životního prostředí, státní památková péče
19. Návod je zpracován podle právního stavu ke dni
1. 7. 2024
20. Kdy byl návod naposledy aktualizován nebo byla ověřena jeho správnost
18. 11. 2024