Zamýšlí-li vlastník kulturní památky provést restaurování movité či nemovité kulturní památky, je povinen si předem vyžádat závazné stanovisko.
01. Kdo je oprávněn ve věci jednat
Vlastník kulturní památky.
02. Jaké jsou základní podmínky
Základní podmínkou je, že předmětem řízení jsou zamýšlené práce, tj. K datu podání žádosti nejsou ještě práce provedeny, a dále úmysl restaurovat movitou nebo nemovitou kulturní památku.
- U věcí ve společném jmění manželů je třeba, aby s žádostí druhý manžel alespoň souhlasil (nejedná se o běžnou záležitost) nebo aby ji podali oba manželé. Dle § 714 odst. 1 zákona č. 89/2012 sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů v záležitostech týkajících se společného jmění a jeho součástí, které nelze považovat za běžné, právně jednají manželé společně, nebo jedná jeden manžel se souhlasem druhého.
- U věcí, které jsou ve spoluvlastnictví, je dle § 1129 občanského zákoníku k rozhodnutí o významné záležitosti týkající se společné věci, zejména o jejím podstatném zlepšení nebo zhoršení, změně jejího účelu či o jejím zpracování, třeba alespoň dvoutřetinové většiny hlasů spoluvlastníků. Nedosáhne-li se této většiny, rozhodne na návrh spoluvlastníka soud.
03. Jakým způsobem zahájit řešení situace
Písemnou žádostí.
04. Základní obsah a přílohy podání
- Podání musí obsahovat
- název, umístění a popis kulturní památky včetně rejstříkového čísla ústředního seznamu,
- popis současného stavu památky s uvedením závad a příčin porušení,
- navrhovaný způsob restaurátorského zásahu,
- identifikaci investora,
- předpokládané celkové náklady a termín provedení,
- předpokládaný výsledek zásahu včetně požadavků na prezentaci.
- Přílohy podání
- Doklad o vlastnictví movité kulturní památky nebo památky neevidované v katastru nemovitostí. Tento doklad může být nahrazen čestným prohlášením.
05. Na jaký úřad se obrátit
Obecní úřad obce s rozšířenou působností:
- Místně příslušný podle místa, kde se nachází nemovitá kulturní památka,
- Místně příslušný podle sídla či bydliště vlastníka movité kulturní památky,
- V řízeních vedených ve věci movité kulturní památky, která je příslušenstvím nemovité kulturní památky, je místní příslušnost orgánu státní památkové péče určena místem, kde se nachází taková nemovitá kulturní památka.
06. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
nejčastější činnost
- výkon a organizování státní památkové péče
- vedení evidence kulturních památek
- zabezpečení předpokladů pro komplexní péči o kulturní památky, památkové zóny nebo jejich ochranná pásma
- dozor při obnově kulturních památek, památkové zóny, ochranných pásem
- kontrola plnění ustanovení zákona i závazných stanovisek
- stanoviska k obecným územním a stavebním řízením, vodoprávním řízením
- stanoviska k územnímu plánování
- poskytování informací v oblasti ochrany kulturních památek
- péče o kulturní památky v místě a kontrola dodržování zákonnosti vlastníků kulturních památek a dalších
- zapisovatel komise památkové péče
- dotace na památkovou péči
- území obcí Bernartice, Bílkovice, Blažejovice, Borovnice, Ctiboř, Čechtice, Děkanovice, Dolní Kralovice, Dunice, Hradiště, Hulice, Chlum, Chmelná, Javorník, Keblov, Kladruby, Kondrac, Křivsoudov, Kuňovice, Libež, Loket, Louňovice pod Blaníkem, Miřetice, Mnichovice, Ostrov, Pavlovice, Pravonín, Psáře, Radošovice, Rataje, Řimovice, Slověnice, Snět, Soutice, Strojetice, Studený, Šetějovice, Tehov, Tichonice, Tomice, Trhový Štěpánov, Veliš, Vracovice, Všechlapy a Zdislavice
07. Formuláře
08. Jaké jsou správní a jiné poplatky
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
09. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty jsou stanoveny podle § 71 zákona č. 500/2004 sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
10. Kteří jsou další účastníci postupu
Pro toto řízení není výslovně vyžadována účast dalších osob.
11. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č. 20/1987 sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů.
- Vyhláška č. 66/1988 sb., kterou se provádí zákon č. 20/1987 sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů.
12. Jaké jsou související předpisy
- Úmluva o ochraně architektonického dědictví evropy, publikovaná pod č. 73/2000 sb. M. S.
- Úmluva o ochraně archeologického dědictví evropy (revidovaná), publikovaná pod č. 99/2000 sb. M. S.
- Zákon č. 500/2004 sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
13. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Písemné odvolání, které se podává u správního úřadu, který ve věci rozhodl; o odvolání rozhoduje krajský úřad.
14. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností
Za provedení restaurování kulturní památky bez závazného stanoviska obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo za nedodržení podmínek určených v tomto závazném stanovisku je možné uložit fyzické, podnikající fyzické nebo právnické osobě pokutu až do výše 2 000 000 kč. Za provádění restaurování kulturní památky osobou bez povolení ministerstva kultury je možné uložit pokutu až ve výši 2 000 000 kč.
15. Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně
Co je restaurování?
Zákon o státní památkové péči vztahuje pojem restaurování k takovým kulturním památkám nebo jejich částem, které jsou díly výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými pracemi. Současně platí, že restaurováním se rozumí souhrn specifických výtvarných, uměleckořemeslných a technických prací respektujících technickou a výtvarnou strukturu originálu. Restaurováním tedy nemůže být taková oprava části kulturní památky, která vykazuje znaky pouze řemeslné opravy (například přezdění částečně spadlé cihlové ohradní zdi bez jakéhokoli zdobného prvku).
Co znamená pro vlastníka povinnost doručit národnímu památkovému ústavu závěrečnou restaurátorskou zprávu?
V rozhodnutí k restaurování bývá vlastníkovi kulturní památky stanovena povinnost, aby po restaurování kulturní památky zajistil předání závěrečné restaurátorské zprávy národnímu památkovému ústavu. Na takovouto povinnost by měl vlastník kulturní památky pamatovat ve smlouvě s restaurátorem. Lze doporučit, aby smlouva pamatovala výslovně na povinnost restaurátora předat závěrečnou restaurátorskou zprávu ve výslovně stanovené lhůtě po dokončení restaurování (lhůta by měla odpovídat rozsahu a obtížnosti restaurování). Vlastník se může rozhodnout, zda bude trvat na tom, že restaurátor předá zprávu přímo jemu a vlastník sám takovou zprávu doručí národnímu památkovému ústavu nebo zda restaurátor pouze vlastníkovi předá doklad o tom, že závěrečnou restaurátorskou zprávu předal národnímu památkovému ústavu (jedna z těchto variant by ve smlouvě měla být obsažena výslovně). Ve smlouvě by pak mělo být stanoveno, že smlouva je ze strany restaurátora splněna až v momentě předání restaurátorské zprávy, kdy například k tomuto datu by měl být vázán doplatek odměny za restaurování.
16. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
Materiál „příručka vlastníka kulturní památky“ je k dispozici na webových stánkách ministerstva kultury.
17. Související situace
- přemístění stavby, která je prohlášena za kulturní památku,
- trvalé přemístění movité kulturní památky z veřejně přístupného místa.
18. Za správnost návodu odpovídá útvar
Odbor životního prostředí, státní památková péče
19. Návod je zpracován podle právního stavu ke dni
1. 7. 2024
20. Kdy byl návod naposledy aktualizován nebo byla ověřena jeho správnost
18. 11. 2024